Prestanak statusa otpada

29. Jun 2022.

PLAC III projekat pružio je podršku Ministarstvu zaštite životne sredine u harmonizaciji domaćeg zakonodavstva sa pravnim tekovinama EU u oblasti prestanka statusa otpada.

Prestanak statusa otpada regulisan je Okvirnom direktivom o otpadu 2008/98/EC i Uredbom 66/2010 o oznaci EU za životnu sredinu (Ecolabel).

Prema izveštaju Evropske komisije, u oblasti upravljanja otpadom Republika Srbija je postigla napredak u usklađivanju zakonodavstva, ali je primena zakona još na samom početku. Kako se navodi u poslednjoj verziji pregovaračke pozicije za poglavlje 27, u toj oblasti Srbija mora da udvostruči napore da smanji količinu otpada, a puna transpozicija biće postignuta do kraja 2022. godine amandmanima na Zakon o upravljanju otpadom, kao i amandmanima na Pravilnik o tehničkim zahtevima i drugim posebnim kriterijumima za određene vrste otpada kojima prestaje taj status i na Pravilnik o sadržaju zahteva za upis u registar nusproizvoda i otpada koji je to prestao da bude.

Radionica “Prestanak statusa otpada” održana je 22. juna 2022. godine. Projektne ekspertkinje Gordana Petković i Vladica Čudić predstavile su na radionici za predstavnike Ministarstva životne sredine analizu usklađenosti zakonodavstva sa Okvirnom direktivom o otpadu kada se radi o prestanku statusa otpada, kao i preporuke za dalje usaglašavanje sa tom direktivom i Uredbom o oznaci EU za životnu sredinu.

Kako je navela Petković, Direktiva propisuje da pojedine vrste otpada koje su bile podvrgnute reciklaži ili drugoj operaciji  ponovnog iskorišćenja prestaju da budu otpad ako ispunjavaju uslove da se materija ili predmet koristi za određene namene; da postoji tržište ili potražnja za takvim materijama ili predmetima; da materija ili predmet ispunjava tehničke zahteve za određene namene i zadovoljava uslove propisane zakonom i standardima koji se primenjuju na te proizvode i da  upotreba materije ili predmeta neće dovesti do ukupnog štetnog  uticaja na životnu sredinu ili zdravlje ljudi. Za prestanak statusa otpada postoje tri pristupa – vrste otpada koje kroz Direktivu propisuje EU, vrste otpada koje propisuje sama država članica i vrste otpada gde se odlučuje od slučaja do slučaja jer nisu obuhvaćene ni zakonima EU ni države članice. U Direktivi se navodi da specifični kriterijumi treba da budu uzeti u obzir za agregate, papir, staklo, metal, gume i tekstil.

Petković je predstavila primere kako su različite države članice uredile oblast, kao i preporuke za usklađivanje Zakona o upravljanju otpadom i Zakona o zaštiti životne sredine sa Direktivom. To su Nacrt amandmana na Zakon o upravljanju otpadom i Nacrt pravilnika o tehničkim zahtevima i drugim posebnim kriterijumima prestanka statusa otpada za pojedine vrste otpada koje nisu obuhvaćene propisima i smernicama Evropske unije, kao i postupku ocenjivanja usaglašenosti. Ekspertkinja Vladica Čudić iznela je analizu postojećih administratvinih kapaciteta kao i preporuke za unapređenje. Takođe je predstavila i preporuke za dalji razvoj politika i zakonodavstva Republike Srbije kroz identifikovane odgovornosti koje proizilaze iz politike EU i u odnosu na cirkularnu ekonomiju.

(Naslovna fotografija: https://environment.ec.europa.eu)