Poglavlje 1: procena stanja u sistemu infrastrukture kvaliteta u Srbiji
Slobodno kretanje roba je jedna od četiri osnovne slobode na kojima se zasniva jedinstveno tržište u Evropskoj uniji; osigurava da proizvodi mogu biti stavljeni na jedinstveno tržište i da se njima može slobodno trgovati širom Unije a zasnovano na zajedničkim pravilima i procedurama. Barijere u trgovanju su uklonjene usaglašavanjem tehničkih propisa.
Sloboda kretanja roba obuhvaćena je Pregovaračkim poglavljem 1, koje je prema novoj Metodologiji proširenja EU deo Klastera 2 (Unutrašnje tržište). Suštinu poglavlja o slobodnom kretanju roba čine tehnički propisi koji regulišu infrastrukturu kvaliteta (u koju spadaju standardizacija, akreditacija, metrologija, ocenjivanje usaglašenosti i tržišni nadzor). Ovi propisi se odnose na sve proizvode.
Srbija nije otvorila Pogflavlje 1, za koje su postavljena dva merila:
- Srbija će dostaviti Evropskoj komisiji akcioni plan za usklađenost sa članovima 34-36 Ugovora o funkcionosanju Evropske unije (TFEU), uključujući ključne tačke za internu proveru domaćeg zakonodavstva i administrativne prakse, i za uvođenje klauzula o međusobnom priznavanju, kao i za neophodne naknadne izmene;
- Srbija će Komisiji predstaviti strategiju i akcioni plan sa ključnim tačkama za primenu zakonodavstva EU u ovom poglavlju.
Pravne tekovine u Poglavlju 1 sastoje se od usklađenog evropskog zakonodavstva o proizvodima, koje mora da bude preneto u nacionalno zakonodavstvo.
Zakon o tehničkim zahtevima za proizvode i ocenjivanju usaglašenosti je opšti pravni osnov za donošenje tehničkih propisa u Srbiji i on je usaglašen sa Direktivom 2014/35/EU (Low Voltage Directive) koja reguliše električne uređaje niskog napona, kao i sa Direktivom 2014/30/EU o elektromagnetskoj kompatibilnosti. Jedino odstupanje od zahteva tih direktiva jeste da se proizvodi koji se uvoze u ovim sektorima dodatno obeležavaju srpskom oznakom usaglašenosti (3A znak) pre stavljanja na tržište Srbije. Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju (SSP), Srbija se obavezala da će preduzeti neophodne mere kako bi postepeno dostigla usaglašenost sa tehničkim propisima Zajednice i evropskim procedurama standardizacije, metrologije, akreditacije i ocenjivanja usaglašenosti. Po potrebi, strane SSP-a mogu zaključiti Sporazum o ocenjivanju usaglašenosti i prihvatanju industrijskih proizvoda (ACAA) kada zakonodavni okvir i procedure Srbije budu u dovoljnoj meri usklađeni sa onim u Zajednici i kada se stekne odgovarajuća stručnost.
PLAC III projekat pružio je podršku korisničkoj instituciji – Ministarstvu privrede u pripremi detaljnih izveštaja o proceni institucionalnih i implementacionih nedostataka u sistemu infrastrukture kvaliteta u Srbiji u vezi sa niskonaponskom opremom i elektromagnetnom kompatibilnošću, kao korak ka pregovorima o ACAA. Ekspert projekta Robert Huigen održao je 20. septembra radionicu za predstavnike Ministarstva privrede na kojoj je predstavio šta je ACAA sporazum i koji su njegovi benefiti, kao i koji su preduslovi za pregovore o sporazumu i koju infrastrukturu kvaliteta treba harmonizovati. Na primeru Holandije, Huigen je prikazao kako se radi tržišni nadzor za proizvode koje pokriva LVD direktiva, kao i kako se nadzor sprovodi prema novom pristupu, u koji je uključen i RAPEX sistem brzog uzbunjivanja za nebezbedne i opasne proizvode. Takođe je predstavio i sistem nadzora nad notifikovanim telima.
Predstavnik Ministarstva privrede Mile Mitrović održao je prezentaciju o statusu pregovora u Poglavlju 1, dok je Saša Jorgovanović, direktorka Idvorski laboratorija govorila o ulozi akreditacionih i imenovanih tela za infrastukturu kvaliteta za elektromagnetsku kompatibilnost u Srbiji.